Jak uzyskać odszkodowanie za odwołany lub opóźniony lot?
Autor: Before We Get Old | Data publikacji: 24 października 2018 | Kategoria: Porady
odszkodowanie za odwołany lot

Czy wiesz, że za opóźniony lub odwołany lot możesz uzyskać nawet do 600 € odszkodowania? Podobna sytuacja ma miejsce gdy z powodu overbookingu nie wpuszczą Cię na pokład samolotu. W określonych sytuacjach linie lotnicze mają również obowiązek zapewnić darmowy nocleg, posiłek czy transfer z lotniska. Czy znasz swoje prawa pasażera? 

Niestety wciąż wiele z nas nie zdaje sobie sprawy, że często można wywalczyć odszkodowanie od linii lotniczych. Często przymykamy oko na niespodziewane zmiany w terminach lotów. Lekko poddenerwowani docieramy na wakacje z kilkugodzinnym opóźnieniem, ale ostatecznie cieszymy się urlopem i zapominamy o całej sprawie. A tymczasem wystarczy kilka godzin opóźnienia, abyśmy mogli ubiegać się o wypłatę odszkodowania od przewoźnika. 

KIEDY MOŻESZ UBIEGAĆ SIĘ O ODSZKODOWANIE?

Odszkodowanie za opóźniony lot

Jeśli przylot do miejsca docelowego opóźnił się o minimum 3 godziny, możesz ubiegać się o odszkodowanie za opóźniony lot.

Odszkodowanie za odwołany lot

Możesz ubiegać się o odszkodowanie za odwołany lot jedynie wówczas, gdy linia lotnicza poinformowała Cię o jego odwołaniu na mniej niż 14 dni przed wylotem. Decyzja zależna jest również od tego, jaki alternatywny lot został Ci zaproponowany. Uzyskanie odszkodowania jest możliwe gdy:

  • linia lotnicza informuje Cię o odwołaniu lotu w terminie 14-7 dni przed wylotem oraz proponuje Ci alternatywny przelot, który wyruszy nie wcześniej niż 2 godziny przed planowanym odlotem i doleci do miejsca docelowego później niż 4 godziny po planowanym przylocie (uwaga, odszkodowanie nie przysługuje jeśli będą to równe 4 godziny),
  • jeśli dowiadujesz się o odwołanym locie na mniej niż 7 dni przed planowaną podróżą oraz linia lotnicza proponuje Ci alternatywny przelot, który wyruszy nie wcześniej niż 1 godzinę przed planowanym odlotem i doleci do miejsca docelowego później niż 2 godziny po planowanym przylocie

Odmowa wejścia na pokład samolotu

Nie od dziś wiadomo, że linie lotnicze często wykonują manewr tzw. overbookingu, czyli sprzedaży większej ilości biletów, niż dostępnych jest krzeseł w samolocie. Takie sytuacje najczęściej mają miejsce w przypadku tanich, promocyjnych przelotów. Przewoźnicy zakładają, że nie wszyscy pasażerowie pojawią się w hali odlotów, więc chcąc uniknąć startu samolotu z niekompletną liczbą pasażerów, wolą sprzedać o kilka biletów więcej. Gdy okaże się, że na lotnisku zjawi się jednak cały komplet podróżujących, losowo wybierane są nadprogramowe osoby, które nie zostają wpuszczone na pokład samolotu. W takiej sytuacji również przysługuje odszkodowanie.

Masz również prawo do ubiegania się o odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot czarterowy (np. gdy wykupujesz przelot razem z wycieczką w biurze podróży). Pamiętaj, że w takiej sytuacji, to przewoźnik jest odpowiedzialny za poinformowanie Cię o zmianach w planowanym locie, nie biuro podróży.

JAKIE ODSZKODOWANIE CI SIĘ NALEŻY?

Kwoty za odszkodowanie regulowane są rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego. W przypadku odwołania lotu,  jego opóźnienia o co najmniej 3 godziny lub odmowy wejścia na pokład należy Ci się odszkodowanie w wysokości:

250 € – dla lotów na dystansie do 1500 km

400 € – dla lotów na obszarze Unii Europejskiej na dystansie dłuższym niż 1500 km oraz pozostałych lotów na dystansie od 1500 km do 3500 km

600 – dla lotów na dystansie powyżej 3500 km

CO OPRÓCZ ODSZKODOWANIA?

W przypadku odwołania lub opóźnienia lotu przysługują Ci również bezpłatne:

  • posiłki oraz napoje w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania. Darmowy posiłek i napój należny jest wtedy, gdy lot alternatywny odlatuje co najmniej 2 godziny później, niż wcześniej planowany wylot.
  • nocleg w przypadku, gdy alternatywny lot zaplanowany jest na co najmniej następny dzień
  • transport z lotniska do hotelu i z powrotem
  • 2 rozmowy telefoniczne i 2 e-maile

Jeśli linia lotnicza nie zapewni Ci powyższej opieki, możesz wszystko zorganizować na własny koszt, pamiętając o zachowaniu dowodów zakupu jedzenia, noclegów, itd.

 

Masz prawo do powyższych świadczeń, gdy opóźnienie wynosi:

  • 2h lub więcej – w przypadku lotów do 1500 kilometrów; 
  • 3h lub więcej – w przypadku wszystkich lotów wewnątrz UE dłuższych niż 1500 km oraz wszystkich innych lotów o długości pomiędzy 1500 a 3500 km; 
  • 4h lub więcej – w przypadku wszystkich pozostałych lotów powyżej 3500 km;

KIEDY NIE NALEŻY SIĘ ODSZKODOWANIE?

Komisja Europejska określiła również tzw. nadzwyczajne okoliczności, gdy do odwołania/opóźnienia lotu dochodzi nie z winy przewoźnika. Są to między innymi:

  • złe warunki pogodowe
  • strajki mające wpływ na działalność przewoźnika
  • konflikty zbrojne
  • zagrożenie bezpieczeństwa

W przypadku powyższych sytuacji przewoźnik jest zwolniony z odpowiedzialności do wypłaty odszkodowania.

Jeśli lot został opóźniony lub odwołany z powodu usterki samolotu, jak najbardziej należy Ci się odszkodowanie. Awarie techniczne nie są traktowane jako nadzwyczajne okoliczności.

JAK UBIEGAĆ SIĘ O ODSZKODOWANIE?

Walczyć o odszkodowanie można samodzielnie, wysyłając reklamację bezpośrednio do przewoźnika. Nie jest jednak tajemnicą, że linie lotnicze zasłaniają się przeróżnymi okolicznościami, aby uniknąć odpowiedzialności. Cały proces może być dosyć mozolny. Gdy reklamacja nie zostanie uznana, trzeba się odwołać do Urzędu Lotnictwa Cywilnego, a w najtrudniejszych przypadkach ponosić niemałe koszty postępowania sądowego. Wygranie sprawy nie jest niemożliwe. Pamiętajmy jednak, że jest to walka z ogromnymi, światowymi spółkami, zatrudniającymi rzesze prawników, którzy pilnują aby sprawy  przebiegały na korzyść linii lotniczej.

Jeśli więc nie masz ochoty tracić czasu, pieniędzy i energii na samodzielną walkę, warto powierzyć swoją sprawę specjalistom z platformy technologicznej GIVT, która znana jest z wysokiej skuteczności w odzyskiwaniu odszkodowań za odwołane/opóźnione loty lub odmowę wpuszczenia na pokład samolotu. Przewagą skorzystania z usług platformy jest fakt, że jej eksperci doskonale znają sprytne zabiegi linii lotniczych, próbujących na wszelkie sposoby unikać wypłacania odszkodowania. GIVT pobiera prowizję jedynie w przypadku sukcesu oraz pokrywa wszelkie koszty ewentualnego postępowania sądowego. 

→ BEZPŁATNA WERYFIKACJA TWOJEGO ODSZKODOWANIA ←

ILE MASZ CZASU NA ZŁOŻENIE REKLAMACJI?

Nie zwlekaj za długo. Reklamację najlepiej złożyć jak najwcześniej. W przypadku niektórych przewoźników dozwolony czas na złożenie roszczeń to 2 lata, ale są też linie lotnicze (np. LOT), u których reklamację należy złożyć maksymalnie do roku od daty zakłóconego lotu.

DOKUMENTY POTRZEBNE DO ZŁOŻENIA REKLAMACJI

Aby ubiegać się o odszkodowanie za odwołany lot (lub opóźniony) należy posiadać jeden z poniższych dokumentów, na którym widnieją dane pasażera, datę i godzinę oraz numer lotu, np:

  • bilet lotniczy
  • potwierdzenie rezerwacji biletu lotniczego
  • karta pokładowa

Przydatna może się również okazać wszelka korespondencja z linią lotniczą (np. e-mail/sms informujący o odwołanym/opóźnionym locie).

REGULACJE PRAWNE

Jeśli potrzebujesz więcej szczegółowych informacji, możesz zapoznać się z ustalonymi przez Komisję Europejską zasadami postępowania w przypadku odwołanego lub opóźnionego lotu oraz odmowy wpuszczenia na pokład samolotu:

Rozporządzenie nr WE 261/2004

oraz dwa wyroki uzupełniające:

Niniejszy poradnik powstał we współpracy z platformą technologiczną GIVT.

Before We Get Old sklep

Agata & Krzysztof Cieślak 

Jesteśmy szczęśliwym małżeństwem, które ponad wszystko uwielbia podróżować. Naszym założeniem jest maksymalne korzystanie z życia, zanim się zestarzejemy. Podróżujemy raczej niskobudżetowo, nie dlatego, że to takie modne. My po prostu tak lubimy, a poranna kawa najbardziej smakuje nam przy namiocie, w plenerze.

 O NAS  |  WSPÓŁPRACA  |  KONTAKT

jak odzyskać odszkodowanie za opóźniony lot odmowa wejścia na pokład samolotu odszkodowanie za odwołany lot odszkodowanie za opóźniony lot odwołany lot opóźniony lot opóźniony lot Ryanair opóźniony lot Wizzair prawa pasażera lotu


Komentarze
2 komentarzy
  1. nie jest wcale tak łatwo uzyskać odszkodowanie, próbwałam sama i nici z tego, dopiero przez givt się udalo, warto było poczekać bo jednak kwota była spora, bo i opóźnienie duże na długiej trasie

  2. Na pewno dużo łatwiej takie odszkodowanie uzyskać przez firmę się w tym specjalizującą chociażby wspomniane givt. Oni mają już swoje sposoby i wiedzą jak omijać miny podkładane przez linie lotnicze.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna jest chroniona przez reCAPTCHA i Google Politykę Prywatności oraz obowiązują Warunki Korzystania z Usługi.